آمریکا: تحولات قره‌باغ نشان داد روسیه شریک قابل اعتمادی نیست

متیو میلر: فکر می‌کنم روسیه نشان داد متحدی نیست که بتوان به آن اعتماد کرد

 سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده - State.gov

ایالات متحده آمریکا دوشنبه، ۲۵ سپتامبر،  پس از اینکه  ارمنستان، روسیه را به دلیل جلوگیری نکردن از تصرف قره‌باغ به دست نیروهای جمهوری آذربایجان مقصر شمرد، گفت که روسیه نشان داده است که شریک قابل اعتمادی نیست.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت:‌ «فکر می‌کنم روسیه نشان داده است که شریک امنیتی‌ نیست که بتوان به آن اعتماد کرد.»

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، یکشنبه، ۲۴ سپتامبر از مسکو به دلیل امتناع از مداخله در جریان حمله ارتش جمهوری آذربایجان انتقاد کرد. این حمله‌ در پایان به خلع ‌سلاح جدایی‌طلبان ارمنی ساکن قره‌باغ انجامید که از حمایت ایروان برخوردارند.

پاشینیان با اشاره به اینکه اتحادهای امنیتی خارجی کنونی ارمنستان «ناکارآمد» و «ناکافی» است، گفت که ارمنستان دیگر دلیل محکمی برای ادامه همکاری‌ امنیتی با روسیه ندارد. این اظهارات نشان می‌دهد که ایروان جویای اتحادهایی تازه است. در مقابل، مسکو بیانیه پاشینیان را حاوی «حمله‌هایی ناپذیرفتنی به روسیه» دانست و ارمنستان را به تلاش برای قطع روابط متهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده همچنین گفت که از درخواست‌های ارمنستان در سازمان ملل متحد برای ماموریتی بین‌المللی به‌منظور راستی‌آزمایی رفتار جمهوری آذربایجان با ارمنی‌های قره‌باغ حمایت می‌کند. میلر گفت: «معتقدیم که باید یک ماموریت بین‌المللی برای ارائه شفافیت، اطمینان‌ خاطر و ایجاد اعتماد در ساکنان قره‌باغ کوهستانی و نیز جامعه بین‌المللی راه‌اندازی شود تا مطابق با اظهارات علنی آذربایجان، حقوق و امنیت ارمنی‌ها حفظ شود.»

جمهوری آذربایجان با رد ادعاهای ارمنستان مبنی بر برنامه‌ریزی برای پاکسازی قومی در قره‌باغ، گفت که بدون توجه به قومیت شهروندان، به حقوق همه آنان احترام خواهد گذاشت.  

از سوی دیگر، رجب طیب ارودغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه، دوشنبه، به نخجوان سفر کرد و با الهام علی‌اف، رئیس‌ جمهوری آذربایجان دیدار کرد. اردوغان  در کنفرانس خبری مشترک با هتمای آذربایجانی خود «موفقیت تاریخی» باکو را در شکست دادن جدایی‌طلبان ارمنی قره‌باغ ستود.

میلر در پاسخ به پرسشی درباره سفر اردوغان به نخجوان، گفت که آمریکا امیدوار است که همه متحدان و شرکای آن بتوانند نقش سازنده‌ای در دستیابی به یک توافق پایدار داشته باشند، و این شامل ترکیه نیز می‌شود.

اظهارات مقام‌های آمریکایی و اروپایی در شرایطی بیان می‌شود که ارمنی‌های قره‌باغ همچنان به ترک‌ خانه‌های خود و رفتن به ارمنستان ادامه دادند و تا ظهر دوشنبه، حدود شش هزار و ۶۵۰ نفر از ارامنه قره‌باغ  وارد ارمنستان شدند.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، یکشنبه، ۲۴ سپتامبر گفت که به دلیل «پاکسازی قومی» جمهوری آذربایجان در قره‌باغ، تخمین می‌زند که حدود ۱۲۰ هزار غیرنظامی منطقه را به مقصد ارمنستان ترک کنند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان در طول سه دهه گذشته دو جنگ بر سر مالکیت منطقه «قره‌باغ کوهستانی» داشته‌اند که با آوارگی اجباری شهروندان در  دو طرف درگیری همراه بوده است.

بیشتر از جهان